W ramach przebudowy ponad 7-kilometrowego odcinka DK-46 w Częstochowie, powstanie 1,7 km nowego połączenia, które komunikacyjnie odciąży południowo-zachodnią część centrum miasta. Inwestycja to ważny etap modernizacji miejskiego układu drogowego i połączenia go z węzłami budowanej obwodnicy autostrady A1. Wartość umowy na projekt i wykonanie to blisko 98 mln zł.    

Podpisanie umowy było możliwe dzięki zakończeniu wszystkich procedur odwoławczych związanych z rozstrzygnięciem przetargu, którego wynik ogłoszono w listopadzie ubiegłego roku. Wcześniej miasto zdobyło na inwestycję środki europejskie w konkursie rozpisanym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach działania: zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich  leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego (podpisanie umowy w Centrum Unijnych Projektów Transportowych odbyło się w lutym 2017 r.).

- Udało się nam zdobyć unijne środki na wszystkie trzy zgłoszone przez nas, kluczowe zadania drogowe: zakończoną już przebudowę DW 908, przebudowę DK-46 - wylotu na Opole i Wrocław oraz przebudowę DK-1 – podkreśla prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.– Ich finalizacja zapewni lepsze połączenie z trzema częstochowskimi węzłami autostradowymi, poprawi bezpieczeństwo, przepustowość i komfort poruszania się po mieście.   

Jak podkreśla dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu Piotr Kurkowski dzięki przebudowie DK-46, a zwłaszcza powstaniu nowego odcinka do ul. Pułaskiego, tranzyt będzie omijał dzielnicę Podjasnogórską. Inwestycja ma też znaczenie dla rowerzystów, bo wzdłuż całej drogi wiodła będzie ścieżka rowerowa, przyniesie również dodatkową korzyść dla mieszkańców Kawodrzy i Gnaszyna, bo przy okazji przebudowy drogi powstanie duży kolektor deszczowy, który w perspektywie pozwoli odwodnić wszystkie przyległe ulice.

Projekt, a następnie roboty budowlane obejmą odcinek DK-46 od zachodniej granicy miasta do włączenia w ulicę Pułaskiego – w sumie 7,2 km drogi (w tym ponad 1,7 km nowego odcinka). To największa inwestycja drogowa w tej części miasta od kilku dekad.

Koncepcje przebudowy drogi na odcinku Główna-Przejazdowa były konsultowane – jeszcze w 2015 r. – z mieszkańcami, którzy wybrali wariant jezdni o trzech pasach ruchu, gdzie pas środkowy ma służyć dla lewoskrętu do przyległych posesji. Nowy fragment DK-46, prowadzony wzdłuż torów, od ul. św. Jadwigi do włączenia w ul. Pułaskiego ma mieć po dwa pasy ruchu w każdą stronę.

W ramach zadania przebudowane bądź wybudowane zostaną główne skrzyżowania, infrastruktura podziemna i naziemna (m.in. odwodnienie, oświetlenie, chodniki, ścieżki rowerowe, elementy Inteligentnego Systemu Transportu oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego).
Przebudowa DK-46 wpisuje się w program Lepsza Komunikacja w Częstochowie.

Zgodnie z umową całość prac ma zakończyć się w październiku 2020 r., choć z uwagi na przedłużenie – z niezależnych od miasta i wykonawcy przyczyn – procedury przetargowej, możliwe jest przesunięcie terminu finalizacji zamówienia o kilka miesięcy. Realizacją inwestycji zajmie się konsorcjum firm Drog-Bud, Bitum i Nowak-Mosty.

Umowa na realizację rozbudowy DK-46 – ulic Głównej i Przejazdowej wraz z budową nowej drogi - obejścia ul. św. Barbary do ul. Pułaskiego została podpisana 10 maja w Urzędzie Miasta Częstochowy przez przedstawicieli Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu – dyrektora Piotra Kurkowskiego i zastępcę dyrektora Emilię Trzepizur oraz lidera konsorcjum: prezesa Drog-Budu Zdzisława Nowaka i wiceprezesa Tomasza Kędziora.

 

Źródło: UM Częstochowy

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę